Sunday 14 September 2014

NOVEL : CHEF A VS CIKGU L [PART 3]

   Bagi Laila, benda nih memang selalu terjadi. Ada ibu bapa yang terlupa mengambil anaknya, ada yang terlewat kerana terlalu sibuk sehinggakan anak-anak di taska ini kehausan kasih sayang ibu bapa. "Ermm boleh je sayang. Cikgu temankan ye." Laila mengusap kepala pelajar tersebut.

   Jam tangan berjenama Guess milik Laila telah pun menunjukkan pukul 7 malam. Ishh abang budak nih datang ke tidak? Kesian pula aku tengok Nia. Laila mula resah. Dia cuba menelefon abang pelajarnya itu namun panggilannya tidak terjawab. Nia tertidur di atas riba Laila sementara menunggu abangnya datang.

   Tiba-tiba, sebuah kereta memarkir di depan taska itu. Laila menjenguk dari tingkap. Kelihatan seorang lelaki muda berkemeja dengan lengan baju berlipat aras siku dan tali leher dilonggarkan. Mungkin dia baru balik dari kerja. "Assalamualaikum..Nia? Abang dah datang.." Lelaki itu mengetuk pintu taska. Laila terus kejutkan Nia. Laila menyoal Nia, betul ke kereta di depan taska milik abangnya? Dan lelaki yang sedang mengetuk pintu sambil memanggil nama itu abangnya. Nia angguk kepalanya perlahan-lahan kerana terlalu mengantuk. Laila menuju ke pintu lalu menjemput abang pelajarnya masuk dahulu. "Sorry lah cikgu. Hari ni saya ada meeting kat luar bandar dengan client. So, sebab tu saya datang lambat nak ambil si Nia." "It's okay. Saya dah biasa temankan budak-budak yang selalu ditinggalkan macam nih." Laila tersenyum sinis. Lelaki itu tahu, cikgu Nia sedang memerlinya.

   Lelaki itu terdiam dan mendukung adiknya untuk dimasukkan ke dalam kereta. Adik, I'm so sorry. Dia membisik di telinga adiknya. Kemudian, dia terpandang Laila yang sedang mengunci pintu taska tersebut. Dia tertanya-tanya, cikgu nih balik dengan apa? Tapi mulutnya terkunci. Takut-takut diperli lagi. Laila pula berjalan ke bus stop. Lelaki tersebut hanya melihat tindakan Laila itu. Dan dia memandu keretanya meluru ke tempat Laila menunggu.

   Kereta lelaki itu berhenti betul-betul di depan Laila. Lelaki itu menurunkan cermin di sebelah penumpang hadapan. "Cikgu..malam-malam ni susah nak cari bas. Teksi pun bukan boleh percaya sangat." jerit lelaki tersebut. "Ohh iya ke?" Laila jawab acuh tak acuh. "Masuk je lah cikgu oi. Tak takut ke duduk kat bus stop sorang-sorang. Lagipun maghrib dah nak habis. Saya confirm cikgu tak solat lagi kan?" Laila melihat jam tangannya. Betul juga cakap dia nih. Sekarang dah pukul 8. "Okey saya masuk. And saya rasa encik pun tak solat lagi kan? Apa kata kita singgah surau kat depan tuh." Lelaki itu tersenyum. 

   Beberapa minit kemudian, lelaki itu memulakan bicara sambil memandu keretanya, "Nama cikgu, Laila kan? Saya pula Fazril. Panggil Ayee pun boleh." "Ohh okey Ayee. Ermm dari buang masa duk sembang benda lain kan, saya nak tanya something lah." Laila memandang Ayee di sebelahnya. Ayee bisik dalam hatinya, boleh tahan juga bahasa cikgu nih. Teragak-agak juga Ayee nak tahu soalan apa yang Laila nak bertanya. "Cikgu nak tanya apa?"

   "Kenapa awak tak angkat panggilan saya petang tadi? Maybe awak rasa henfon tu useless agaknya. Sebab tu malas nak jawab kan?" Ya Allah dia nih. Perlu ke cakap macam tuh. Ayee geram. Secara spontan tangannya menggenggam kuat stereng kereta. "Cikgu, tak nampak ke henfon saya kat sebelah handbrake tu? Try cikgu tengok apa yang jadi pada henfon saya." Fuhh. Hanya sekali nafas je Ayee menjawab kata-kata Laila. Laila mengambil henfon Ayee. Ohh patutlah. Bateri henfon dah kritikal. Laila tergelak kecil. 

                               *********************
   Encik Badri termenung di bilik pejabatnya. Teringat kisah silam antara keluarganya dengan keluarga Hairi. Apa yang terjadi kepada Hairi sebenarnya? Kenapa dia pergi tanpa beritahu aku? Encik Badri mengeluh. Penat memikirkannya. Dia melihat jam di monitor komputer. Pukul 12.30 tengah hari. Dah masuk waktu lunch. Dia mengemas fail-fail dokumen yang berselerak di atas mejanya. Lalu dia mencapai kunci keretanya.

   Encik Badri keluar dari keretanya. Dia berpaling ke belakang. Terpampang nama sebuah restoran. Selera Kita. Nama itu pernah dilihatnya di akhbar Harian Metro tempoh hari. Dia bergegas ke pintu masuk restoran tersebut.

   Dia memilih meja makan yang agak hujung. Mungkin tempat ini sesuai untuk mengetahui segala kebenaran dari pemilik restoran ini. Seorang waitress datang ke tempatnya. "Selamat datang encik. Encik nak order apa ye?" Waitress itu menghulurkan buku menu. Dia membelek-belek helaian buku menu. "Saya nak nasi ayam dengan air kopi panas."

   "Okey encik." Waitress itu menulis sesuatu di buku memo miliknya sebelum berlalu ke kaunter. "Ermm dik, tunggu kejap." Encik Badri diam sejenak. "Yes?" "Boleh saya jumpa dengan bigboss restoran nih?" Kening waitress itu berkerut. "Oh sorry. Maksud saya Encik Hairi." Waitress itu mengangguk kepala. "Tunggu sekejap ye encik." Encik Badri senyum. Tidak lama kemudian, datang seorang lelaki agak berumur tapi masih berbadan tegap. Mereka saling berpandangan. 

   "Badri?" suara Encik Hairi terketar-ketar. "Iya. Aku la nih." Mereka berpelukan. Hati kedua-duanya tersentuh. Mungkin mata mereka sudah pun dihujani air mata.

   Encik Badri merenung wajah kawan lamanya. Akhirnya dia membuka mulut. "Hairi, kenapa kau pergi tanpa beritahu aku ?" Encik Hairi menghirup kopi susu sedikit sebelum menjelaskan perkara sebenar. "Aku taknak susahkan kau. Tambah-tambah lagi si Lela tuh. Kau kan tahu Ad dan Lela tu dah macam adik beradik. Tak pernah berpisah." Encik Badri tak mengerti. Dia ingin tahu Encik Hairi memberitahunya dari awal sampai akhir. "Aku nak tahu apa punca kau pindah. Dan...apa yang kau explain tadi, kita discuss kemudian." "Okey. Aku akan cerita. Dari awal sampai akhir. Macam apa yang kau minta. Aku dah tak larat nak pendam kisah lama nih dari kau." Encik Hairi cuba menyusun kata supaya kawannya itu mengerti.

20 tahun yang lalu.


Pada setiap pagi selepas menghantar Ad ke tadika, Encik Hairi akan mula bekerja sebagai tukang masak di sebuah warung yang disewanya.

No comments:

Post a Comment