Saturday 13 September 2014

NOVEL : CHEF A VS CIKGU L [PART 2]

   Opick yang baru saja datang kerja terkejut melihat Adha berdua-duaan dengan seseorang. Dengan seorang gadis. "Astaghfirullah hal azim Adha! Kau orang buat apa pagi-pagi nih?" Adha tergamam dengan lontaran tuduhan Opick. "Aku tak buat apa-apa. Aku cuma tolong gadis nih. Kau jangan fikir bukan-bukan." "Sudah lah kau Adha. Aku tak sangka kau buat benda tak elok nih" Opick berjalan perlahan-lahan ke tempat meja Adha dan gadis itu. Adha terdiam. 

   Dia tak sangka, kawannya Opick boleh menuduhnya bukan-bukan tanpa usul periksa. Opick meneruskan katanya,"Lain kali, kalau kau orang nak berdating, tolong lah bawa seorang lagi awek. Nak bawa extra seorang lagi pun takpe Adha." tangan kiri Opick menepuk bahu Adha sementara tangan kanannya mencapai cawan teh limau. Manakala si gadis itu yang mulanya terdiam, tiba-tiba tergelak kecil melihat telatah Opick. Adha dalam kebingungan terus menghadiahkan sebiji penumbuk di perut Opick. Tetapi hadiahnya itu dapat dielak serta-merta. Kau nak buat lawak dengan aku pun tengok masa lah. Adha bermonolog. 

                                 *********************
   Di satu sudut taska itu, kelihatan dua orang kanak-kanak lelaki dan perempuan sedang bermain bersama-sama. Laila terimbau mimpi semalam. Entah mengapa mimpi itu muncul secara tiba-tiba. Dahulunya dia berjaya menangkis segala mimpi dan memori silam. Tapi sekarang, dia gagal.

   "Lela..kau merajuk lagi dengan aku ke?" Ad cuba pujuk temannya, selalunya hari-hari biasa, si Lela akan termakan dengan pujukannya. Tapi hari ini?

   "Aku dah bawakan buah manggis untuk kau. Tengoklah." Lela diam. Dan terus diam. "Kau dah taknak kawan dengan aku?" Wajah Ad dari mulanya gembira bertukar muram. Pujukannya tidak berjaya kali ini. Lela menganggukkan kepalanya. "Ad..kan aku dah cakap semalam. Aku takmau kawan dengan kau. Aku merajuk ni!" Akhirnya, suara Lela kedengaran. Ad menghulurkan tangannya untuk bersalam. "Kita kawan balik ye. Sorry lah. Aku nak kawan dengan kau lagi. Cepatlah salam tangan aku." "Kalau kau nak kawan dengan aku, kau kena ikut cakap aku okey?" "Ya lah. Aku ikut cakap kau budak Lela demok." kemudian, tangan kecil mereka berdua bersalaman dengan wajah yang gembira.

   "Oi cikgu Laila! Tengah berangan ke?" Bella menjerkah dari belakang. Nasib baik Laila takde penyakit jantung. Kalau tidak, setakat tu je lah kisah dia. Laila menarik tangan Bella dan menyuruh Bella duduk di hadapannya. "Kenapa nih?" soal Bella. Laila tak tahu nak mulakan cerita dari mana. Kalau cerita dari awal, alamatnya takde siapa yang mengajar kanak-kanak itu nanti. Nak cerita dari tengah-tengah, takut Bella tak faham. Akhirnya, dia cuba untuk meluahkan masalahnya.

   "Agak-agak kau, kenapa aku bermimpi pasal zaman dulu-dulu?" Laila meraup mukanya. Dan melepaskan keluhan kecil. Ya ALLAH, Kau sedang menguji aku ke? Bisik hati kecilnya. Bella cuba fikirkan jawapannya sambil memegang erat tangan kawannya itu. "Mungkin kau rindu zaman kecil kau kot." "Rindu? Hahaha. Takde maknanya lah Bella. Seriously aku try untuk lupakan."

   "Why?" Bella pelik dengan jawapan yang diberi. Kalau aku, aku takkan lupakan zaman dulu-dulu. "Sudah lah Bella. Aku takmau fikir benda ni. Nanti aku hilang fokus nak ajar budak-budak kejap lagi." Laila bangun dari tempat duduknya. Sebelum meninggalkan kawannya, dia sempat memberi senyuman kepada kawannya itu. Be strong dear. Bella mengucapnya perlahan. Harap-harap Laila mendengarnya.

                             *********************
   Gadis yang berbaju kurung biru laut itu datang menyapa Adha yang sedang sibuk mengemas peralatan dapur. "Assalamualaikum Chef." "Ohh Maya. Waalaikumsalam. Awalnya datang kerja hari ini." Mata Adha terpegun melihat keayuan gadis itu. Lebam di pipi gadis itu semakin berkurang. Secara spontan, senyumannya terpamer. "Biasalah hari pertama. Kena datang awal hehe." Maya menjawab dengan kepala tertunduk. Dia malu dengan Adha yang sedang melihatnya sambil tersenyum.

   Maya. Gadis yang dijumpai Adha sewaktu membuka pintu restoran Selera Kita. Maya merupakan seorang anak yatim piatu dari kampung. Dia baru saja menghabiskan pelajarannya peringkat SPM. Selepas ketiadaan kedua ibu bapanya, Maya tinggal bersama nenek dan bapa saudaranya. Nak di jadikan cerita, bapa saudaranya telah kalah dalam satu perjudiaan antara rakan-rakannya. 

   Disebabkan itu, bapa saudaranya cuba perangkap diri Maya untuk dijual kepada kawannya yang telah menang dalam aktiviti tidak sihat itu. Dia cuba memujuk Maya supaya mengikutnya ke bandar untuk mencari pekerjaan. Namun itu semua pembohongan belaka.

   Malam itu, apabila sudah sampai ke bandar, bapa saudara menyerahkan Maya kepada rakannya itu secara paksa rela. Maya cuba melepaskan diri. Tapi apakan daya, kudrat seorang perempuan tidak dapat mengatasi kekuatan lelaki. Dengan pertolongan Allah, Maya terjumpa satu batang kayu di sebelah kakinya. Lalu dia bertindak seperti orang tidak waras. Dia menghayunkan batang kayu itu ke arah bapa saudara dan lelaki tak guna itu. Kedua-dua lelaki itu tercedera sedikit. Lantas, tanpa membuang masa, Maya melarikan diri dari mereka sehingga dia terjumpa sebuah restoran. Maya berharap seseorang akan muncul menyelamatkannya dari segala durjana dunia.

   Encik Hairi melihat dari jauh. Adha dan Maya sedang sibuk berbual sebelum masa untuk bekerja bermula. Pada mulanya, Encik Hairi agak keberatan dengan permintaan anak lelakinya itu. Adha memujuk ayahnya supaya mengambil Maya bekerja di restoran ini. Lagipun, si Opick, kawan anaknya itu juga bersetuju dengan permintaan Adha. Akhirnya dia bersetuju. Encik Hairi tahu, hati mereka tergerak untuk menolong gadis itu. Dan dia tahu gadis itu seorang yang baik. 

                                   *********************
   "Cikgu..cikgu.." seorang kanak-kanak menarik-narik baju kurung Laila. "Ya sayang. Ada apa?" Laila tersenyum. Pelajar-pelajarnya suka bermanja dengannya. Sehinggakan ada atuk kepada salah seorang pelajarnya pun nak bermanja! Miang giler. Bak kata Laila. "Cikgu..hari ini abang cakap dia lambat datang. Cikgu temankan Nia boleh?" kanak-kanak itu berharap.

No comments:

Post a Comment